Dacă jumătate dintre cei care urlau pentru demisii politice sau pentru o lege legată de internet pe care oricum n-au citit-o şi n-o înţeleg, aşadar dacă măcar jumătate ar fi strigat pentru grăbirea şi finalizarea autostrăzii Bucureşti-Braşov, am fi dovedit ceva mai multă maturitate şi orientare corectă către priorităţi.
Autostrăzile sunt subiect tabu atunci când
nu sunt discuţie de băşcălie. Ne-am împăcat toţii cu gândul că nu o să avem parte de ele în această viaţă. Ne place să le folosim în străinătate, dar nu mai avem nicio pretenţie de la Nădlac încoace.
Nici măcar nu ne mai ofticăm. Pur şi simplu ne resemnăm, ca la gândul unui handicap cu care te-ai născut şi ştii sigur că o să îl ai toată viaţa.
Trecând pe lângă Ploieşti nu am putut să nu realizez că peste câteva luni vom putea face 25-30 de minute între Bucureşti şi Ploieşti. Acum facem vreo oră. Poate nu pare o diferenţă majoră, dar este un prag psihologic. În marile capitale ale lumii se întâmplă să faci şi 2-3 ore până la principalul aeroport.
Nu pot să nu mă gândesc cum i-ar fi stat Braşovului cu autostradă. Şi nu gândesc ca pe un moft al comodităţii turiştilor de weekend care oricum nu o să plătească taxa de autostradă. Dar posibilitatea de a face puţin peste o oră până la aeroport şi şansa de a avea întâlniri de afaceri fără să te gândeşti că trebuie să-ţi iei o marjă de 6 ore – acestea sunt oportunităţi pierdute.
Personal cunosc afaceri în Braşov care s-au închis deoarece managerii s-au săturat de timpul pierdut între drumuri. Drumul Braşov-Otopeni dura la fel de mult cât zborul Otopeni-Charles de Gaulle. Oportunităţile sunt reduse la 10%.
Oraşul Ploieşti beneficiază de nişte investiţii industriale majore. Parcuri logistice imense. Braşovul, în schimb, pare izolat. Trebuie să urci şi să cobori un munte ca să ajungi la unul dintre oraşele importante ale României. Investiţiile majore lipsesc, locurile de muncă sunt limitate, oportunităţile par a pluti în aer, dar fără să le poţi prinde. Turismul e afacerea oportuniştilor, nu produce locuri de muncă, nu generează taxe locale. Cel puţin, nu acum.
Braşovul este un oraş în dezvoltare. Este poate cel mai frumos oraş din România. Are potenţial. Dar treaba asta cu potenţialul am mai auzit-o şi acum 6 ani. Şi mi-e să n-o aud şi peste încă 6. Braşovul este un oraş mult prea versat ca să-şi permită să rămână tânără speranţă.