Cum să-ţi dai seama ce vrea clientul în 4 paşi

Pare simplu: clientul te contactează şi spune:

“Vreau asta şi asta!”

Numai că nu suntem la buticul din colţ să-l punem să arate cu degetul pe raft.

Când vine vorba de servicii nepalbabile dar care au totuşi un rezultat final pe care îl vei analiza estetic, cum ar fi un site, un logo, un print sau chiar o prezentare ppt, este provocator să suprapui aşteptările clientului cu ipotezele tale (ale designerului).

Şi dacă ne gândim că clientul are mai întotdeauna idei, exemple, poveşti, expertiză ar fi bine dacă te-ai plia pe ce vrea el. Rare şi dulci sunt ocaziile în care îţi va spune să faci ce vrei şi că va accepta aproape orice.

Dar cum înţelegem ce vrea clientul? Chiar dacă vorbim aceeaşi limbă, trebuie să vorbim şi acelaşi dialect. Şi trebuie să vorbească mai mult el – clientul – şi mai puţin tu. Tu trebuie să asculţi, să explici şi să întrebi.

Cum să înţelegi ce vrea clientul în 4 paşi: 

1. Ascultă-l. La început o să-ţi vorbească despre dorinţele lui urgente, planurile lui de viitor, experienţele sale cu alte firme, de ce vrea un logo/site nou. Îţi va vorbi despre ce îi place, ce nu-i place, ce-a văzut la unii, ce i-au recomandat alţii.

Rolul tău aici este de a vedea cum gândeşte clientul tău şi care este profilul său: este pragmatic, este ambiţios, este nehotărât, este pretenţios, este un visător, gândeşte prin imagini/sunete sau experienţe, are încredere în profesionişti etc. Asta te va ajuta pe tine să vezi cum poţi extrage informaţia, cum să propui un proiect sau cum să îi explici ceea ce vrei.

2. Cere-i exemple vizuale. Mare mirare dacă clientul nu ţi-a dat deja un exemplu. Este greu să înţelegi ceva când îţi va spune că vrea “nişte poze care să se mişte inteligent” sau un logo mai “întunecat”.  Mai mult ca sigur are el nişte exemple concrete de site-uri, logo-uri, grafice inteligente sau broşuri găsite în parbriz. De cele mai multe ori tocmai întâlnirea cu acel exemplu l-a făcut să apeleze la tine.

Partea dificilă este atunci când ai clienţi de genul ăsta care îţi vor spune:

“Vreau site ca facebook dar să arate şi mai bine”

Dar nici atunci nu e vina clientului. Gândeşte-te că eşti complet atehnic şi îi ceri electricianului “să nu mai facă priza luminiţe”. Se va duce acasă şi va râde de tine împreună cu nevasta. Noroc că nu e în stare să facă un blog. Dar îţi va repara priza.

De aceea pasul următor este obligatoriu şi este ceea ce te va face un profesionist.

3. Analizează exemplele date de client şi confirmă că asta vrea.

Găseşte cuvintele potrivite, expresive. Dacă pentru tine un site/logo/prezentare/print este mişto/colorat/frumos/nice/ reuşit/potrivit/urât atunci apucă-te de altceva sau ia nişte lecţii de limba română.

Defineşte proiectul folosing cuvinte precum rustic, masculin, sofisticat, minimalist, futurist, retro, psychedelic, luminos, natural, simplist, autentic, call to action, centrat către client, vizual, creativ, elegant.  

În primul rând te va face expert în ochii clientului, iar asta îi va imprima încredere. În al doilea rând vei defini exact nevoile specifice. O culoare nu este doar rece sau caldă, poate fi mată, naturală, texturată, lucioasă, veselă sau rară. Asta va caracteriza si rezultatul final: tonul şi personalitatea produsului. Site-ul poate fi vesel sau serios, logo-ul – masculin sau feminin, prezentarea – de business sau dinamică.

4. Stabileşte planul şi tremite-i-l pentru confirmare. Nu te apuca orbeşte de treabă. Unii clienţi dau din cap dar nu înţeleg mare lucru. Structurează ceea ce ai stabilit cu el, de la obiective până la culori. Trimite-i planul pentru confirmare, alături de exemple: asta înseamnă culoare mată, astea sunt site-uri centrate către client, astea sunt logo-uri cuminţi, astea sunt printuri avangardiste.

Va observa ca îţi dai interesul. Va înţelege clar ceea ce îşi doreşte. Şi va vizualiza rezultatul final.

Acum nu rămâne decât să livrezi. Dacă nu ţii cont de ceea ce aţi stabilit va renunţa la tine şi va spune şi la alţi 10 potenţiali clienţi cât de dezamăgit a fost. Îndeplineşte-i aşteptările şi te va recomanda la alţi 10 clienţi.

Comentează

Your email address will not be published. Required fields are marked *