Plimbându-mă săptămâna trecută prin Cărtureşti mi-a atras atenţia pachetul DeLuxe Lulu: un tub de circa un metru înălţime de care te impiedici chiar dacă nu ai auzit niciodată de Metallica. Şi te întrebi:
Oare ce-o fi acolo de costă 400 de lei?
Lulu este un album prost, execrabil ar spune unii, în colaborare cu Lou Reed. Dar felul în care a fost lansat, trezind curiozitatea tuturor fanilor, modul în care este distribuit, arată că Metallica are o echipa de comunicare genială. Nu degeaba sunt de caţiva ani in topul Forbes al celor mai bogaţi artişti.
Puţine sunt band-urile care şi-au divizat fanii atât de mult precum Metallica. Sunt infinite certurile între cei care spun că cei 4 nu mai fac muzică de calitate încă din ’90, dar sunt şi mai mulţi cei care au adoptat Metallica “din mers”. Oricum stadioanele pline si vânzările spun destul de multe.
Urmărind de-a lungul anilor evoluţia trupei şi modul in care relaţionează cu fanii lor, am identifcat 6 strategii prin care ‘roackerii’ dovedesc ca stiu sa facă marketing:
1. Îşi cunosc fanii şi dorinţele acestora. Nu ştiu dacă fac sondaje periodice sau dacă pur şi simplu se bazează pe instinct. Dar metalicii ştiu întotdeauna (aproape) ce şi cât să promoveze, unde să concerteze cu casa închisă, ce sa cânte ştiind că lumea o să le fredoneze versurile. N-o nimeresc chiar mereu (vezi colaborarea cu Lou Reed) dar nici chiar ei nu cred că au fost atât de naivi, încât să creadă că albumul va avea succes.
2. Teasing. Nu au multe apariţii în media. Şi tocmai de aceea se nasc multe zvonuri despre activitatea lor. Ei ştiu perfect sa speculeze această zvonistică, generând înainte de fiecare eveniment major (album nou, turneu nou, evenimente surpriză) suspans şi buzz, aducând astfel zeci de mii de vizitatori pe site şi mii de ‘pre-orders’. Chiar şi intro-ul lor de la toate concertele – ‘The Ecstasy of Gold’, marca Ennio Morricone – are acelaşi efect de a prelungi punctul culminant.
3. Produsele auxiliare. Dacă daţi o fugă prin magazinul lor o sa găsiţi bijuterii şi jocuri, chiloţi şi papuci, ediţii de lux ale albumelor, cărti şi concerte audio.
4. Live-uri memorabile. De vreo 2-3 ani Metallica a devenit una dintre cele mai apreciate formaţii în concerte. Spectacole precum ‘Francais Pour Une Nuit’ sau ‘Orgullo, Pasion Y Gloria’ au intrat în topurile celor mai bune concerte pe DVD/Blu-ray. Cu alte cuvinte, degeaba ai un brand puternic dacă produsul tău este slab. Metallica le are pe amândouă.
5. Permanent ceva nou. La începutul anului au anunţat producţia unui film 3D Metallica. Este binecunoscută relaţia lor cu Guitar Herro. De asemenea au avut contribuţii la sound-track-urile unor filme, au participat la turneul Big4, au anunţat recent organizarea propriului lor turneu… Baieţii n-au stare, se mişcă, pun pe roate o industrie, fac bani.
6. Au grijă de fanii lor cei mai buni. Nu numai că membrii fan clubului au bilete rezervate în cele mai bune locuri (ceea ce e absolut normal); la sfârşitul anului trecut, au organizat un concert maraton de câteva zile, aniversând 30 de ani de activitate, exclusiv pentru membrii clubului, la care au participat membrii mai vechi ai formaţiei şi diverşi colaboratori. La sfârşit, fanii au plecat cu înregistrări rare şi alte cadouri. Asta înseamnă să îţi preţuiesti fanii.
Indiferent de controversele pe care le-a produs, mai ales prin schimbările de stil şi prin procesul cu Napster, Metallica ştie să comunice cu fanii. Alături de Rolling Stones sau Lady Gaga se numără printre muzicienii care au înţeles că muzica nu mai e demult doar o pasiune, ci o adevarată industrie. Au înţeles că pot genera şi valoare şi bani în acelasi timp.