Omul perfect de marketing

 Dacă îmi număr colegii din facultate care activează strict în specializarea pe care au absolvit-o (marketing), s-ar putea să-mi ajungă degetele de la ambele mâini. Sau nici măcar. Nu că ar fi obligatoriu să lucrezi pe ceea ce ai terminat; mai ales că marketingul îţi oferă o înşiruire impresionantă de posibile joburi: de la cercetare şi design, la vânzări, merchandising şi chiar resurse umane.

Dar omul de marketing autentic încă îşi defineşte fantomaticul profil. Sau mai bine spus, le este definit. Angajatorii habar n-au ce-i ăla marketing şi marea majoritate nici n-au chef să se intereseze să afle ce trebuie să ceară de la un om de marketing.

Tot e bine că se observa o tendinţă îmbucurătoare: aceeaşi angajatori şi-au dat seama că secretara nu e îndeajuns. 

Iar aici nu vorbesc doar de firmele de apartament, de provincie. E vorba şi de IMM-uri din Bucureşti, e vorba şi de firme mari.

Este suficient să răscolim puţin prin anunţurile de angajare oameni de marketing. De fapt, spuneţi-le cum vreţi: asistent marketing, agent marketing (aştia de fapt o să facă vânzări), referent marketing, responsabil marketing, specialist marketing, coordonator marketing, marketing executive, agent publicitate.

Responsabilităţi:

  • administrare bază de date; contactarea periodică a clienţilor în legătură cu informarea despre produsele companiei
  • promovare on-line: social media, blog, adwords, website, bannere
  • administrarea şi întreţinerea site-ului companiei
  • menţinerea relaţiilor cu clienţii actuali şi cu furnizorii; gestionarea contractelor
  • Corel, Photoshop, WP, Power Point, Excel, print, design, pictură şi sculptură reprezintă avantaj
  • design de: materiale promoţionale (flyere, broşuri, cărţi de vizită, mape, CD-uri, bannere, stickere, pixuri, căni pentru zilele de naştere ale colegilor)
  • elaborarea de rapoarte şi statistici
  • participarea la elaborarea bugetului necesar activităţii de marketing (niciun IMM autohton nu are aşa ceva) 
  • una tare: suport în elaborarea strategiei generale de marketing şi vânzări a companiei. Adică să vii cu idei care aduc clienţi acum şi care nu costă nimic.
  • disponibilitate pentru deplasări în ţară şi străinătate (asta pentru vânzări, dacă te întrebai de ce)
  • relaţionare cu clienţii; prezentare şi comunicare
  • limba engleză; pachetul Office; experienţă similară
  • creativitate, flexibilitate, autodidact, disponibilitate program prelungit
  • dacă se poate să fie un proaspăt absolvent cu toate astea, ca să se mulţumească cu puţin

Nu discut aici despre beneficii. Chiar dacă ar fi unele fenomenale, nu au cum să recompenseze real abilităţile super eroului nostru. Vrei să îl/o cunoşti pe cel/cea care s-a ocupat până acum de toate astea; să feliciţi viteazul. Descoperi însă cu stupoare că nu a existat postul ăsta. S-a inventat pentru tine. Secretara făcea câte puţin din toate, agentul de vânzări mai intra şi el pe site, managerul centra, dădea cu capul şi vrea acum un om care să le dea mingea printre picioare la toţi.

E ca şi când firma n-ar fi existat până acum. Site-ul stătea la cheremul unui programator certat cu deadlineurile, materialele promo le făcea câte un amic, baza de date era primenită de secretară, agentul de vânzări venea cu propuneri de promovare. Toţi aceştia îşi vor uni puterile şi vor crea un Captain Planet.

Ce-ar trebui să facă un om de marketing?

Să coordoneze, să cunoască în detaliu clienţii, produsul şi piaţa, să aibă abilitatea de a învăţa din toate astfel încât să ştie ce să ceară adevăraţilor specialişti în design şi on-line, să ştie să citească un contract şi să se “poarte” cu clienţii, să fie implicat în rezultatele concrete (vânzări) ale companiei, să estimeze rezultatele oricărei propuneri de marketing, să le măsoare şi să răspundă pentru ele.

Ce NU trebuie să facă un om de marketing?  

Să nu stea la calculator mai mult de 4-5 ore pe zi, să nu facă design, vânzări zilnice, secretariat în mod obişnuit, să nu-şi  piardă timpul cu şedinţe, altele decât cele legate de marketing şi vânzări, să nu-şi petreacă mai mult de 4 ore săptămânal cu capul în exceluri, cifre, statistici, analytics (omoară creativitatea), să nu repare calculatoare, să nu instaleze windows-uri, să nu întreţină reţele.   

Visezi să lucrezi în marketing, să faci şi tu reclame cum ai văzut în firmele americane? Mai gândeşte-te o dată.

surse foto: de sus şi de jos

 

Comentează

Your email address will not be published. Required fields are marked *