Modele de business sau de unde vin banii

Este interesant modul în care s-a preschimbat industria muzicală mondială în ultimii 15-20 de ani. Mai exact modul în care se fac bani. Pentru că, o fi ea artă, dar  muzicienii trăiesc din şi cu mulţi bani.

Dacă în ’90 Michael Jackson dădea drumul la cel mai extravagant şi costisitor turneu mondial de până atunci, menit să-i promoveze albumul Dangerous – deci să-i aducă vânzări la album, acum vedem cum Lady Gaga lansează un album numai ca pretext pentru un nou turneu mondial bănos – care să genereze bani din bilete. Şi nu numai ea.

Greu de scos profit exclusiv din vânzări de albume în era internetului. Artiştii preferă să lucreze la un show total pe care să-l promoveze world wide. Şi, dacă este cu adevărat deosebit, show-ul va atrage publicitate, bani de pe bilete, sponsori, fani noi pentru următoarele concerte şi albume.

Degeaba ai o idee dacă nu ai model de business solid. Modelul de business este motorul acesteia. Este tiparniţa de bani a afacerii.  

În ultimii 2 ani am putut observa câteva astfel de afaceri care au revoluţionat felul tipic de a face bani. Printre ele site-urile de reduceri cu cupoane, reţelele sociale de nişă (patientslikeme.com),  site-uri de streaming care trăiesc din advertising (spotify.com) şi altele.  Se aşteaptă o revoluţie şi în presa scrisă, acolo unde cumpărătorii de conţinut sunt din ce în ce mai puţini.

Cu alte cuvinte se întâmplă ca afacerea să nu meargă dar să existe cerere. Ce înseamnă asta? Înseamnă că banii nu vin de unde trebuie. Sau pe ce canal trebuie. Regândeşte afacerea. Poate nu percepi bani pe produsul care aduce cea mai mare valoare. Sau poate produsul tău nu aduce valoarea necesară (value for money). Modelele de business inovative presupun interacţionarea cu clientul, atragerea de parteneri şi servicii auxiliare, implicarea comunităţilor. Foloseşte-le!

Comentează

Your email address will not be published. Required fields are marked *