Ce să facă un bun manager în 2013

Marketing Afaceri mici

Și nu vorbesc de managerii aceia din cărți, corporatiștii din marile multinaționale de la noi. Studiile și cărțile evită să-i dea sfaturi exact acelui șef care ar trebui să ducă greul într-o economie: managerul de IMM.

E adevărat că uneori managerul se numește șef, director, proprietar, patron, managing partner (asta pentru facebook). Dar ei sunt importanți pentru că sunt (sau ar trebui să fie) mulți. Atelierul auto, proprietarul magazinului din colț, transportatorul, compania de construcții, furnizorul de servicii IT, designerul de haine, producătorul de legume eco – aceștia sunt nucleul oricărei economii: plătesc taxe, dau de muncă, fac profit, au curaj. Sau ar trebui.

Dar ce-ar trebui să facă un manager de companie mică într-un an 2013 care se anunță cel mai greu? Cum ar trebui să se comporte omul cu magazin la scara blocului când vede că toți consumatorii dau năvală la supermarket? Ar trebui să renunțe?

Sau agricultorul în fața speculanților din piață? Proprietarul unei pensiuni? Nimeni nu știe încotro s-o apuce, iar cea mai proastă tactică ar fi aceea de așteptare. Tactica ciobanului din Miorița.

Sunt totuși câteva lucruri pe care un manager de companie mică ar putea să le facă. Sunt lucruri de bun simț, dar am observat că majoritatea le ignoră, fie pentru că nu au voință, fie pentru că nu le cunosc.

1. Gândește-te că acesta ar putea fi ultimul tău an de activitate ca manager. Și comportă-te ca atare. Ce-ai face dacă cineva ți-ar spune acum: “Afacerea ta mai are 12 luni de trăit. Dar sunt 12 luni în care se și poate vindeca.” Ai aștepta și te-ai plânge de criză? Ți-ai face un CV?

2. Ai grijă de oamenii tăi. Nu degeaba se numesc resurse umane. Resursele de calitate te pot scoate din rahat. Vor strânge rândurile atunci când vânzările merg în jos, iar dacă te vei purta cu ei așa cum trebuie nu te vor lăsa la greu. Imaginează-ți să fii nevoit să îți instruiești angajați noi atunci când ar trebui să cauți și să fidelizezi clienți noi.

3. Fii deschis la noutăți. Dacă angajații tăi încă nu au acces la internet atunci poate nici nu meriți să ai o afacere. Documentează-te pe internet, citește cărți, analizează și încearcă new media (care numai new nu mai e), învață tehnici noi de vânzări (sales techniques pe google). Dacă crezi că e prea târziu să înveți ceva nou, atunci retrage-te.

4. Stai cu ochii pe concurență. Piața este în prezent ca o pizza de 300 de grame pentru un party de 20 de persoane. Este clar că unii or să rămână nemâncați. Dacă ți-e foame, stai cu ochii pe ceilalți party people care mănâncă și orientează-te în funcție de ei.

5. Stai cu ochii pe clienți. Educă-ți clienții. Așa cum am spus-o și cu alte ocazii, clientul nostru – stăpânul nostru este tactica conformistă, care te va duce către faliment. E adevărat că trebuie să-ți cunoști clienții, dar asta nu înseamnă că trebuie să te lași hipnotizat de ei: atrage-le atenția asupra produselor tale noi, învață-i să consume și altceva decât până acum, dă-le motive să o facă, explică-le beneficiile.

6. Preia control total asupra afacerii tale. În toate aspectele. Deja m-am săturat să aud cum producătorii agricoli se plâng că n-au loc în piețe. De parcă secretul vânzării e știut numai de intermediari. Sunt proprietari de afaceri care nu au control asupra furnizorilor, care nu își cunosc clienții și, mai ales, care sunt conduși ei înșiși de proprii angajați. 2013 e un an bun să te transformi din patron în manager.

7. Caută modele. Există afaceri ca a ta, de succes  în afara României. În Germania, Franța, Polonia, Ungaria, Italia sau Spania. Sunt sigur că îți permiți un concediu în unele din țările astea. Fă câteva vizite la afaceri asemănătoare din țările pe care le vizitezi. Documentează-te înainte, observă ce fac ei și ce nu faci tu. De ce le merge lor bine și ție nu? Încearcă să te inspiri, plagiatul în afaceri nu se pedepsește. Iar dacă nu găsești modele, înseamnă că afacerea ta pur și simplu nu (mai) poate avea succes.

8. Fă-ți treaba excelent. Oferă produse și servicii perfecte. Toți angajații tăi ar trebui să dea bună ziua și mulțumesc, cearșaful din patul pensiunii tale ar trebui să fie călcat perfect și de un alb impecabil permanent, livrarea să fie făcută cu maximă promptitudine.

9. Motivează-ți clienții. Cum bine spunea cineva “nu e îndeajuns să ai clienți mulțumiți, important e să ai clienți motivați”. Oameni care să cumpere de la tine, cu toate că poate nu vinzi cel mai ieftin de pe piață. Clienți care îți sunt și prieteni și nu văd doar un interes în ceea ce faci.

Orice ai face în 2013, nu sta pe loc. Sedentarismul în afaceri este fatal.

sursa foto

Comentează

Your email address will not be published. Required fields are marked *